Zilver en Keramiek
Thema-expositie met onder andere het wereldberoemde Royal Doulton aardewerk.
Na de thema’s Zilver en Mosterd en Zilver en het Brits Koningshuis toont Zilvermuseum Doesburg vanaf het voorjaar van 2024 zijn tweede thema-expositie: Zilver en Keramiek.
In de themavitrines zijn objecten te zien van ‘the father of English potters’ Josiah Wedgwood, designkeramiek van Thomas Taylor en William Tunnicliff, gebrande en bont beschilderde majolica, Japans Imari porselein, het wereldberoemde Royal Doulton aardewerk en meer.
Curieuze zilveren objecten
In de collectie bevinden zich ook zilveren sierkunstwerken in combinatie met andere materialen.
Behalve mosterdpotjes toont het museum ook aanverwante objecten als lepeltjes en cruet sets.*)
De getoonde objecten vertegenwoordigen een aantal belangrijke kunststromingen.
*) Een cruet set is een bij elkaar behorend stel objecten bestaande uit bijvoorbeeld een mosterdpot met lepel, azijn- of oliekannetje, peper en zout vaatje, en dergelijke.
Meestal staat de set op een bijpassend schaaltje.
Zilver en mosterd, een bijzondere combinatie
Als zilver en mosterd direct met elkaar in contact komen, “bijt” het mosterdzuur het zilver uit. Daardoor verdwijnt de zilverglans en krijgt de mosterd een onaangename smaak.
Daarom zitten in de zilveren mosterdpotjes vaak potjes van andere, zuurbestendige materialen. Soms ook is het binnenwerk verguld (met een laagje goud bedekt).
100 % zilver is te zacht om te bewerken. Daarom wordt het samengesmolten (gelegeerd) met een klein gehalte ander metaal, meestal koper. Deze zilverlegering vormt voor zilversmeden de basis voor sieraden en – bijvoorbeeld – mosterdpotjes.
Tot ca. 1700 kwam mosterd in twee vormen op tafel: in poedervorm opgediend in een strooibus of als brij geserveerd in een potje van aardewerk.